Digitális Iskolapszichológia

Digitális Iskolapszichológia

Digitális tanítási technikák pedagógusoknak - 1. rész

2020. március 18. - Váczi Alexa

A digitális oktatás számos megoldandó problémát, új tanítási technikák alkalmazását várja el a pedagógusoktól. Az alábbi néhány módszer segítheti kreatívabbá, változatossá tenni a mindennapi tanítást-tanulást. 

  1. Átalakítás

cc83eed4450c2dc7ff8ac9ca896d558a.jpg

Kérjük meg a tanulókat, hogy az általunk elküldött anyagot (vagy tankönyvi anyagot) alakítsák át más formátumúvá.

Például: 

  • Szöveg/videó → elmetérkép
  • Szöveg/videó → folyamatábra
  • Szöveg/videó → képsorozat (az interneten ehhez rengeteg képet kereshetnek, vagy rajzolhatnak)
  • Szöveg/videó → táblázat
  • Szöveg/videó → kulcsszó térkép
  • Szöveg/videó → grafikonok
  • Szöveg/videó → képregény
  • Elmetérkép, folyamatábra, képsorozat, táblázat, kulcsszó térkép, grafikonok → szöveg

Egy anyag csak akkor alakítható át, ha a diákok már megértették. Nagyon feltűnő, hogyha hasonló módon oldják meg a feladatot, így nem nagyon tudnak egymásról másolni. A pedagógus számára nagyon informatív, hogy hol vannak téves fogalmak, hol nem egyértelmű a tanulnivaló.

 

  1. Részekből egész

d9ca26bc5455032bccce80adf2c439f3.jpg

A feladat célja, hogy a gyerekek sorba rendezzék, strukturálják a logikailag összetartozó, de darabokban megkapott anyagot. A sorozat lehet időrendi (pl. idővonal), egy kísérlet, egy történet eseményeinek sorrendje, egy technológiai folyamat vagy összegző indoklás érvelése. Idegen nyelvek tanulásánál kiadható, hogy egy szöveg összekevert mondatait tegyék sorrendbe.

Lehet a gyerekeknek küldeni egy anyagrészhez tartozó fotókat, képeket, diagramokat, és a képekhez tartozó feliratokat, amelyeket csak az anyag megtanulása után tudnak összepárosítani.

Ennél a feladatnál érdemes a-b-c csoportot alakítani, illetve ha nem könnyű feladatsort állítunk össze, kiadható páros feladatként is.

Ez a módszer a természetes kíváncsiságra és az emberi igénye épít, hogy az agyunk szereti összekapcsolni az összetartozó elemeket, mintákat felfedezni és megérteni a dolgok illeszkedésének módját.

 

  1. Keresd a hibát!

02b3d8766fa6b3d4b5535850d689cdf9.jpg

Az aktuális tananyag hibákkal teli verzióját küldjük el a diákok számára, az ő feladatuk pedig az, hogy megtalálják ezeket. Fontos, hogy pontosan adjuk meg, hogy hány hibát rejtettünk el a feladatban.

  • Idegennyelvek és magyar nyelv esetén használhatunk helytelenül leírt szavakat, téves igeidőket, hanganyagban hibás kiejtést.
  • Irodalomból és történelemből ki vagy felcserélhetjük az eseményeket, adatokat, személyeket.
  • Természettudományos, technológiai, művészeti tárgyak esetén – amikor szeretnénk, hogy több új fogalmat tanuljanak meg – rejtsünk el műszavakat az anyagban. Így át kell nézniük az összes, számukra ismeretlen fogalom definícióját.

 

+1. Írd meg a tesztet

3c1c59b01aac5b8f16fc066deb87bb58.jpg

Mivel a diákokat muszáj számonkérni valamilyen formában, kérjük meg őket, hogy állítsanak össze tesztkérdéseket és válaszokat (5-10 kérdést anyagmennyiségtől függően). Mindenképpen küldjünk nekik példa kérdést, példa válaszlehetőségekkel, hogy tudják, milyen típusú kérdéssort kell összeállítaniuk. Fel is oszthatjuk az anyagokat, anyagrészeket az osztály tagjai között. Előre megbeszélhetjük, hogy az általuk feltett kérdésekből készítünk számunkra online dolgozatot.

Ennek a módszernek nagy előnye, hogy a kérdések feltevése mindig fokozza a kíváncsiságot és a gyerekek számára izgalmas, hogy részesei lehetnek a dolgozat összeállításának, ami növeli a bevonódásukat. Egymással valószínűleg meg fogják osztani a saját kérdéseiket és a válaszaikat, aminek csapatépítő hatása is lehet az osztályközösségre nézve.

 

Folyt.köv...

 

 

A fotók forrása: pinterest.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vaczialexa.blog.hu/api/trackback/id/tr6915532402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása