A digitális oktatás számos megoldandó problémát, új tanítási technikák alkalmazását várja el a pedagógusoktól. Az alábbi néhány módszer segítheti kreatívabbá, változatossá tenni a mindennapi tanítást-tanulást.
- Átalakítás
Kérjük meg a tanulókat, hogy az általunk elküldött anyagot (vagy tankönyvi anyagot) alakítsák át más formátumúvá.
Például:
- Szöveg/videó → elmetérkép
- Szöveg/videó → folyamatábra
- Szöveg/videó → képsorozat (az interneten ehhez rengeteg képet kereshetnek, vagy rajzolhatnak)
- Szöveg/videó → táblázat
- Szöveg/videó → kulcsszó térkép
- Szöveg/videó → grafikonok
- Szöveg/videó → képregény
- Elmetérkép, folyamatábra, képsorozat, táblázat, kulcsszó térkép, grafikonok → szöveg
Egy anyag csak akkor alakítható át, ha a diákok már megértették. Nagyon feltűnő, hogyha hasonló módon oldják meg a feladatot, így nem nagyon tudnak egymásról másolni. A pedagógus számára nagyon informatív, hogy hol vannak téves fogalmak, hol nem egyértelmű a tanulnivaló.
- Részekből egész
A feladat célja, hogy a gyerekek sorba rendezzék, strukturálják a logikailag összetartozó, de darabokban megkapott anyagot. A sorozat lehet időrendi (pl. idővonal), egy kísérlet, egy történet eseményeinek sorrendje, egy technológiai folyamat vagy összegző indoklás érvelése. Idegen nyelvek tanulásánál kiadható, hogy egy szöveg összekevert mondatait tegyék sorrendbe.
Lehet a gyerekeknek küldeni egy anyagrészhez tartozó fotókat, képeket, diagramokat, és a képekhez tartozó feliratokat, amelyeket csak az anyag megtanulása után tudnak összepárosítani.
Ennél a feladatnál érdemes a-b-c csoportot alakítani, illetve ha nem könnyű feladatsort állítunk össze, kiadható páros feladatként is.
Ez a módszer a természetes kíváncsiságra és az emberi igénye épít, hogy az agyunk szereti összekapcsolni az összetartozó elemeket, mintákat felfedezni és megérteni a dolgok illeszkedésének módját.
- Keresd a hibát!
Az aktuális tananyag hibákkal teli verzióját küldjük el a diákok számára, az ő feladatuk pedig az, hogy megtalálják ezeket. Fontos, hogy pontosan adjuk meg, hogy hány hibát rejtettünk el a feladatban.
- Idegennyelvek és magyar nyelv esetén használhatunk helytelenül leírt szavakat, téves igeidőket, hanganyagban hibás kiejtést.
- Irodalomból és történelemből ki vagy felcserélhetjük az eseményeket, adatokat, személyeket.
- Természettudományos, technológiai, művészeti tárgyak esetén – amikor szeretnénk, hogy több új fogalmat tanuljanak meg – rejtsünk el műszavakat az anyagban. Így át kell nézniük az összes, számukra ismeretlen fogalom definícióját.
+1. Írd meg a tesztet
Mivel a diákokat muszáj számonkérni valamilyen formában, kérjük meg őket, hogy állítsanak össze tesztkérdéseket és válaszokat (5-10 kérdést anyagmennyiségtől függően). Mindenképpen küldjünk nekik példa kérdést, példa válaszlehetőségekkel, hogy tudják, milyen típusú kérdéssort kell összeállítaniuk. Fel is oszthatjuk az anyagokat, anyagrészeket az osztály tagjai között. Előre megbeszélhetjük, hogy az általuk feltett kérdésekből készítünk számunkra online dolgozatot.
Ennek a módszernek nagy előnye, hogy a kérdések feltevése mindig fokozza a kíváncsiságot és a gyerekek számára izgalmas, hogy részesei lehetnek a dolgozat összeállításának, ami növeli a bevonódásukat. Egymással valószínűleg meg fogják osztani a saját kérdéseiket és a válaszaikat, aminek csapatépítő hatása is lehet az osztályközösségre nézve.
Folyt.köv...
A fotók forrása: pinterest.com