Digitális Iskolapszichológia

Digitális Iskolapszichológia

Utálok tanulni!

2020. április 22. - Váczi Alexa

Sok diák számára a tanulás kellemetlen feladat, számos negatív érzéssel, elutasítással, haraggal, motiválatlansággal jár. Sokan halogatják a házi feladat elkészítését, vagy a dolgozatokra, vizsgákra való felkészülést. A számonkérések olyan mértékben megnövelhetik a szorongást, hogy a tanulók pályaválasztását is befolyásolhatják.

book-15584_640_2.jpg

Ha megtanuljuk élvezni a tanulást, akkor sokkal több lehetőség nyílik meg előttünk. Nem csak az iskolában, hanem az életben is. Akik valóban szeretnek új dolgokat elsajátítani, gyorsabban haladhatnak előre a karrierjükben, az új hobbik révén több barátot szerezhetnek és magabiztosabbakká válhatnak. Ha azonban valaki retteg a tanulás gondolatától, akkor a könnyebb utat fogja választani és elesik ezektől a lehetőségektől.

person-984236_640.jpg

Miért nem szeretünk tanulni?

A pszichológusok számára nagyon érdekes téma, hogy miért szeretünk vagy nem szeretünk valamit. Vannak evolúciósan meghatározott, mindenki számára vonzó és kerülendő dolgok. Például vonzó minden olyan dolog, ami az egyén és a faj fennmaradását szolgálja (élelem, alvás) és kerülendő minden, ami árthat nekünk (hideg, bizonytalanság). Ezzel szemben nagyon sok minden van az életben, amit megtanultunk szeretni vagy elutasítani.

girl-953408_640.jpg

Mikor kislány voltam, az apukám sokszor evett halat és halászlevet. Az anyukám viszont irtózott tőle és gyakran hangoztatta, hogy milyen elviselhetetlen a hal szaga. A mai napig nem tudom elviselni a halszagot, mert ezt tanultam meg. (Talán ha az apukám nagyobb átéléssel és többször áradozott volna arról, mennyire ízletes étel a hal, most minden héten legalább egyszer halat vacsoráznék.)

chili-4582270_640.jpg

A folyamat, fordítva is megtörténhet: még az alapvetően kellemetlen dolgokat is képesek vagyunk megszeretni. Például ilyenek a fűszeres, csípős ételek. A csípőspaprikában található kapszaicin nevű anyag aktiválja a nyelv hőmérséklet- és fájdalom receptorait, amelyeknek elvileg az lenne a céljuk, hogy figyelmeztessenek, mit nem szabad megenni. A fájdalom ellenére sokan imádják a fűszeres ételeket, sőt a kapszaicin még függőséget is okozhat.

Mindannyian megtanuljuk a környezetünktől és saját tapasztalatunkból, hogy hogyan viszonyuljunk különböző tárgyakhoz, élményekhez, helyzetekhez. Tehát korábbi tanulás eredménye, hogy szeretünk-e tanulni vagy sem.

library-2616960_640.jpg

Hogyan tudjuk megszeretni a tanulást?

A tanulás alapvetően egy fárasztó munka, amely sok esetben frusztrációval jár. Az elménk természetes reakciója, hogy könnyebb és szórakoztatóbb tevékenységekre vágyik. Ezt még inkább felerősítheti, ha szorongunk a számonkérések közeledtével, félünk a kudarcoktól, unalmasnak találjuk a tanulnivalót, vagy nem találjuk a közös hangot a tanárral.

Ha azonban a tanulás pozitív élményekkel és eredményekkel kapcsolódik össze, akkor izgatottságot, érdeklődést és lelkesedést élünk át.

student-3500990_640.jpg

#1 Párosítsd a tanulást olyan dolgokkal, amiket szeretsz!

A legegyszerűbb, ami eszünkbe juthat, hogy minden fejezet végén megeszünk egy jégkrémet, Személy szerint én szkeptikus vagyok, hogy ez mennyire működhet hosszútávon. Jobb módszer, ha megpróbálsz kapcsolatot létrehozni a tanulnivalód és az általad szeretett dolgok között. A statisztika tanulás például nagyon unalmas lehet, de ha érdekel a sport, akkor új szempontot adhat a vereségek és győzelmek elemzéséhez. Ha nem megy a kémia, de szeretsz főzni, próbáld meg a kémia tudást a konyhában is kamatoztatni, vagy úgy tekinteni a kémiai kísérletekre, mint a receptekre.

Minden tárgy és tanulnivaló összekapcsolható millió dologgal, ami téged is érdekelhet. Ezeknek a kapcsolatoknak a feltárása segíthet felkelteni az érdeklődésedet. Ha megpróbáljuk az unalmas részeket egy számunkra fontos és izgalmas témára vonatkoztatni, megváltoztatja a hozzáállásunkat és a tanulás élvezetesebbé válik.

Ötleteljetek a családoddal, testvéreiddel vagy barátaiddal, hogy hogyan lehetne összekapcsolni a szeretett és utált dolgokat, legyen szó tanulásról vagy a megfelelő életmódról.

treasure-map-1850653_640.jpg

#2 Kövesd nyomon a haladásod!

Gyakran tudatában sem vagyunk annak, hogy mennyi mindent csinálunk, milyen sok mindent elintézünk vagy megoldunk a nap során. Hajlamosak vagyunk arra fókuszálni, hogy mi az, amit még meg kell csinálnunk, mi az, ami kimaradt, vagy mi az, amit elrontottunk.

A haladás önmagában motiváló tényező. Ráirányítja a figyelmünket arra, hogy értékeljük magunkat és átéljük az örömét annak, hogy képesek voltunk számtalan feladat elvégzésére.

A kisebb gyerekek (de javaslom felnőtteknek is) rajzolhatnak egy térképet a tanulás főbb állomásairól. Ha sikerült megtanulni egy adott anyagot, vagy elérni egy mérföldkövet, akkor kiszínezhetik a térképen lévő állomást.

studying-951818_640.jpg

#3 Legyen önálló tanulási projekted!

Elsőre nem tűnik logikusnak, hogy miért is tanulnál még többet, ha amúgy sem szeretsz. Ha már az előtted álló feladatok is nehéznek bizonyulnak, miért bővítenéd a tanulnivalók listáját?

Ennek oka, hogy sok tanuló negatív spirálba kerül és ott is marad, amíg tanulnia kell. Az iskolában nem teljesítenek olyan jól mint szeretnének, így nem érzik elég okosnak/ügyesnek/kitartónak magukat. Elhiszik magukról, hogy nem is képesek jobban teljesíteni, ezért még inkább rontanak az eredményeiken.

Hogyha önként szeretnénk valamit megtanulni, akkor egész más hozzáállással kezdünk hozzá. Az érdeklődésünk motivál és szivacsként raktározzuk az információkat. Ha legalább egy területen meg tudjuk élni a sikert, az segíthet visszanyerni a pozitív spirált, ami átgyűrűzik a kevésbé kedvelt tantárgyak tanulására is. 

magic-cube-1976725_640.jpg

#4 Légy jelen és játssz!

Minden ember szereti a mentális feladatokat, ezért olyan népszerűek a keresztrejtvények, tévés vetélkedők vagy a szabadulószobák. Ha ugyanezeket a feladatokat tantermi körülmények között kellene megoldani, azoknak is lennének ellenérzéseik, akik szeretik csinálni őket. Ennek az az oka, hogy a jövőbeli értékelés/osztályozás, és az önkéntesség elvesztése csökkenti az élvezetet. Ha tudjuk, hogy ki kell jutnunk a szabadulószobából és ha tévedünk, az súlyos következményekkel jár majd a jövőnkre nézve, nem fogjuk ugyanolyan lelkesedéssel játszani, mintha csak szórakozásból mentünk volna el. 

Ezért az egyik legjobb módszer, amivel megtanulhatjuk élvezni a tanulást, paradox módon az, ha magára a tanulásra összpontosítunk: nem az elérhető pontokra, a vizsgára, a felvételire, a teljesítményünk értékelésére, hanem csakis az előttünk lévő rejtvényre. Az emberek a játék révén tanulnak a legjobban. Minél inkább játékossá teszed a saját tanulásod, annál jobban fogod élvezni és annál több mindenre fogsz emlékezni.

 games-2801332_640.jpg

Egyik módszer sem instant módszer! Általában évekig tart, amíg valaki eljut odáig, hogy elutasítsa a tanulást és ennek felülírása is hosszabb időt vehet igénybe. Ha azonban tudatosan és következetesen alkalmazzuk a technikákat, akkor elképzelhető, hogy idővel csak kisebb kellemetlenséget okoznak majd a jelenleg nem kedvelt tantárgyak.

A változás abból a szempontból is hasznos, hogy a pozitív érzelmek csökkenti a stresszt és megelőzik a halogatást. Ha örömmel dolgozunk egy cél elérésén, kihívásként értelmezzük a felmerülő akadályokat és sokkal eredményesebben fogjuk őket megoldani.

 

imageonline-co-resizedimage.jpg

Váczi Alexa
iskolapszichológus

Ha tetszett a cikk, kövess a Facebookon, Instagramon, és oszd meg a barátaiddal, akik számára hasznos lehet!

A bejegyzés trackback címe:

https://vaczialexa.blog.hu/api/trackback/id/tr5915630772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása