Digitális Iskolapszichológia

Digitális Iskolapszichológia

Hogyan tanuljunk meg unalmas dolgokat?

2020. április 12. - Váczi Alexa

Rengeteg olyan élethelyzet van, amikor olyasmit is el kell sajátítanunk, ami nem érdekel bennünket és nincs hozzá kedvünk. Azok a dolgok, amelyekhez érzelmek vagy élénk képek kapcsolódnak sokkal tovább maradnak a fejünkben, mint az unalmas tények. Ezért ha valamiről azt gondoljuk, hogy unalmas, nagyon megnehezíti a tanulás folyamatát, mert a befektetett energia ellenére, kevésbé fogunk rá emlékezni. Előfordulhat az is, hogy attól válik unalmassá valami, hogy kötelezővé teszik a megtanulását.

cute-3258931_640.jpg

Ha valaki valamit nem ért, akkor egyszerűen unalmasnak címkézi a tantárgyat, vagy a megtanulandó anyagot. Sokan unalmasnak találják például a matematikát, de ez szinte mindig azért van, mert nem fedezték fel a matematikai mintákat. Ha valaki mindig arra törekszik, hogy elkerülje, akkor nehezen fogja felfedezni a benne lévő értékeket.

Az unalmas dolgok az életünk részei. Érdemes tehát valamilyen stratégiával készülni, hiszen így rengeteg halogatást és szenvedést tudunk megspórolni saját magunknak. A következő három módszer segíthet ebben!

#1 – Fedezd fel a kontextust!

storytelling-4203628_640.jpg

A vizsgákon, a dolgozatokban leginkább a száraz tényekre kérdeznek rá. Ki? Mikor? Hol? Miért? Mennyit? Pont ezért a legtöbben ezeket az információkat szűrik ki és próbálják meg memorizálni. Ha azonban megfordítanánk a dolgot és előbb elkezdenénk olvasgatni a témában, akkor egész máshogy alakulnának a dolgok. Tegyük fel fizikát tanulsz. Meg kell jegyezned a definíciókat, a képletet, és gyakorlatban is számolnod kell. Ha előbb elkezdesz keresgélni a neten, például hogy ki és milyen körülmények között fedezte fel az elméletet, hogyan mutatta be, milyen további innovációk épülnek rá, akkor két dolog történik. Egyrészt elképzelhető, hogy valami felkelti az érdeklődésedet, másrészt olyan rögzítési pontokat alakítasz ki a memóriádban, amik segítenek megtartani a száraz információkat. Lehet úgy tűnik, hogy mindez időigényes, de ha hosszú távon szeretnél valamire emlékezni és nem akarsz az unalommal küzdeni, akkor megéri befektetni az energiát. Ha valami unalmas, akkor a legtöbbször halogatjuk. Akkor már sokkal jobban járunk, ha halogatás helyett elkezdjük nézegetni a youtube-ot, vagy olvasgatni a wikipédiát, amelyek nem feltétlenül  a legjobb források, de arra megfelelnek, hogy kontextust építsünk a megtanulandó anyag köré.

#2 – Meséld el!

bremen-town-musicians-1651945_640.jpg

Gondolkodtál már azon, hogy miért emlékszel jobban a sorozatokra, regényekre vagy a gyermekkorodban hallott mesékre? Azért, mert az agyunk a történetekről képeket készít és a képekre, narratívákra mindig jobban emlékszünk, mint az absztrakt információkra, például a képletekre vagy definíciókra. Ha kitalálsz egy mesét, a tanulás sokkal szórakoztatóbbá válik. A tanulás egy kreatív tevékenység, és minél többet dolgoztatod a száraz tényeket, annál jobban rögzül az emlékezetedben. Ez a módszer még akkor is jól működik, ha úgy érzed, hogy maga az információ nem hasznos számodra. A mese, a történet, a képek akkor is érdekesek lehetnek, ha a tantárgy nem az. Például a történelem tanulásakor elképzelheted, hogy a te családod is jelen van a fontosabb eseményeknél vagy az egyik családtagod az aktuális uralkodó. A kémia tanulásánál elképzelheted, hogy a molekulák olyanok és úgy élnek, ahogy a Hófehérke meséből a hét törpe. A megtanulandó információkat összekapcsolhatod a kedvenc sorozatod szereplőivel. A fejedben bármi megtörténhet!

#3 – Használd a tudást!

options-73332_640.jpg

Az osztálytermi környezettel az a probléma, hogy nagyon távol esik egymástól valaminek a megtanulása és a gyakorlatban való alkalmazása. Sem az általános, sem a középiskola, de még a felsőbb fokú iskolák is alig adnak lehetőséget, hogy a gyakorlatban alkalmazhassuk, amit megtanulunk. Ezt úgy tudjuk javítani, ha teszünk valamit a megszerzett tudásunkkal. Ha például a matekkal van gondunk, akkor próbáljunk meg a tanultak segítségével kiszámolni valamit, ami az életünkben fontos lehet. A történelem esetén próbáljunk olyan következtetéseket levonni, amik felhasználása hasznos lenne a jelen társadalmi helyzetben is, vagy akár az egyéni életünkben. A kémiát próbáljuk meg a konyhában, a főzéssel összekapcsolni. Ragadjunk meg minden lehetőséget és ne ha elsőre nem sikerül, próbáljuk újra!

girl-1245773_640.jpg

El kell fogadunk, hogy nem fogunk minden tantárgyat szeretni, de a saját érdekünk, hogy megpróbáljunk más szemszögből nézni. Az unalmas tantárgy, olyan mint egy rossz padtárs a suliban. Nem kedveljük, de egész évben mellette fogunk ülni. A legjobb, amit a saját érdekünkben tehetünk, hogy megpróbálunk összebarátkozni vele és meglátni az értékes tulajdonságait.

Ha tetszett a cikk, kövess a Facebookon, Instagramon, és oszd meg a barátaiddal, akik számára hasznos lehet!

A bejegyzés trackback címe:

https://vaczialexa.blog.hu/api/trackback/id/tr9815607580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása