Digitális Iskolapszichológia

Digitális Iskolapszichológia

Online függő lett a gyerekem?

2020. június 02. - Váczi Alexa

Az utóbbi időszak minden függőségnek kedvezett, de mind közül kiemelkedik az online vagy internet függőség, hiszen a digitális oktatás „legálissá” tette a számítógép és az okoseszközök használatát.

boy-3360415_640.jpg

Az első számú probléma nem a tartalom, hanem maga a monitor! A mai eszközök használatát nem lehet egy lapon említeni a klasszikus tv nézéssel. Képalkotó eljárásokkal bizonyították, hogy a monitor, az eszköz által kibocsájtott kékfény és az interaktív hatás pont olyan változásokat idéz elő a gyerekek agyában, mint a kokain. Egy kutatásban égési sérültek morfium helyett virtuális játékokat kaptak, és amíg játszhattak, nem volt szükségük gyógyszerre. Tehát amikor droghatásról beszél a szakma, nem átvitt értelemben érti, világszerte jönnek létre technikafüggőség-elvonó intézetek. Ennek ellenére ötből négy szülő meggyőződése, hogyha a gyermeke a monitor előtt ül, az fejlesztő hatással van rá.

person-1990906_640.jpg

Pozitív hatások, részletesen

Természetesen – mint mindennek – ennek is vannak pozitív hatásai. Mivel a gyártó cégek érdeke, hogy minél többet eladjanak a termékből, nagyon sok pénzt fordítanak arra, hogy a számítógépek és különböző játékok fejlesztő hatásait alá tudják támasztani. (Így adnak néhány olyan racionális okot a szülők kezébe, amivel megmagyarázhatják maguknak, hogy miért engednek a gyerekek kérésének.) Az előnyök a következők: Javítja a térérzékelést, a szem-kéz koordinációt, a mintafelismerést. A látott és hallott információk összehangolásért felelős agyi területek jobban működnek, a reakcióidő pedig javul. Nincs több előnye…

children-1822559_640.jpg

Káros hatások, röviden

Amikor a gyermek a számítógép előtt ül, látszólag nagyon koncentrált. Valójában ez függőségi figyelem, amit nem a tartalomban való elmélyülés vált ki – mint például egy jó könyv – hanem a monitor.  Egy másik illúzió, hogy a számítógép ülő gyermek biztonságban van. A szülők szeretik tudni, hogy hol van és mit csinál a csemetéjük és első ránézésre nagyon biztonságosnak tűnik, hogy a szobájában ül, szinte mozdulatlanul. A monitor miatt veszélyben van az idegrendszere és a fizikai állapota; a tartalom miatt pedig a személyiségfejlődése.

Eszközhasználat közben a testérzékelés megszűnik. Még felnőtt korban is tapasztalhatjuk, hogy mennyi ideig képesek vagyunk a számítógépünk előtt ülni anélkül, hogy észlelnénk a kényelmetlen testhelyzetet. A gyerekek viszont még nem rendelkeznek kialakult idegrendszerrel, még nem alakultak ki azok az agyi pályák, amelyek az olvasáshoz, beszédhez, íráshoz, elmélyült koncentrációhoz, szociális kapcsolódáshoz és döntéshozatalhoz szükségesek. Ezek mozgás közben fejlődnek, mert a gyerekek mozogva értik meg a világot. Ha nagyobb gyerekekről van szó, akkor is megfigyelhető, hogy nem alszanak, esznek, isznak, mert nem ismerik fel saját testi jelzéseiket.

baby-84627_640.jpg

Gyakori panasz a szülők részéről, hogy gyermeküket semmi sem érdekli. Bár valószínűleg közrejátszanak más tényezők is, de a  monitorok egyik hatása, hogy visszafejlődik a természetes kíváncsiság. A gyerek kész információkat kap, két dimenzióban, gyorsan és nagy mennyiségben. Másrészt, ahhoz hogy kifejlődjön az énhatékonyság, az „én meg tudom csinálni” élménye, ahhoz sok mindent ki és meg kell próbálni, ami a monitorok előtt nem lehetséges. Vagyis nem szereznek tapasztalatot arról, hogy rengeteg mindent képesek megtenni. Ha biciklizni tanul valaki, akkor sokszor elesik, billeg, végül sikerül megtenni három métert. Ez nagyon jó érzés és ezt az agyunk dopaminnal jutalmazza. A képernyő ugyanezt a hatást váltja ki, nagyon gyorsan és intenzíven, befektetett munka nélkül. Közben a gyerekek az élet valós kihívásaival szemben eszköztelenek maradnak.

A monitor használat gyengíti a tervezés, a stratégia, a gondolkodás, a tanulás képességét, az élet megszervezését, az érzések megtartását és a feladatok kivitelezését. Nő az impulzivitás és csökken az önfegyelem, vagyis dührohamot kap, hogyha valamit nem kap meg. Ez olyan mértékben vált jellemzővé, hogy saját orvosi diagnosztikus kódot kapott.

Visszafejlődik az IQ. Ha valami új dologgal találkozunk, létrejön két idegsejt között egy kapcsolat. Ha még egyszer találkozunk vele, a kapcsolat erősödik – úgymond növekszik a sávszélesség. Idegrendszeri szinten így tanulunk. A szervezet gondoskodik arról, hogy ezek az idegi kapcsolatok védve legyenek vagyis kapnak egy szigetelést, úgynevezett mielin borítást. Ez biztosítja a kapcsolat tartósságát, vagyis, hogy amit megtanultunk, nem felejtjük el. A képernyők leállítják a mielin termelődését: ha vannak élmények, akkor is hamar szétesnek, nem épülnek be, a tanulás pedig kínkeservessé válik.

food-2940557_640.jpg

A függőség biológiája

Amikor megeszünk egy sütit, az agyunkban dopamin árad szét. Ez jó érzéssel tölt el és arra késztet bennünket, hogy újra sütit együnk. Evolúciósan úgy vagyunk programozva, hogy újra és újra megtegyük, ami jó nekünk és az emberi fajnak. A dopamin indítja be a táplálkozási és szexuális folyamatokat. Az étel megszerzése és a partner megtalálása energiát igényel, ellentétben a függőséget okozó szerekkel. Ha valaki függővé válik, túlstimulálja az idegrendszerét és ugyanannyi játék/alkohol/drog már nem fog akkora örömet okozni. A szervezet így próbálja pihentetni önmagát. Viszont így a függő még többet fog játszani/inni/drogozni és ezzel be is zárult a függés folyamata.

A különböző anyagok és tevékenységek különböző mértékű dopamin-felszabadulást váltanak ki. A csoki 50%-al növeli a dopamin szintet, a szex 100%-al, a kokain 350%-al, a kristálymet 1200%-al. A 20 évvel ezelőtti videójátékok hatását 100%-ra becsülik. Csak akkor még nem volt 180 centis LCD tv, a nap huszonnégy órájában elővehető okostelefon és internet és 3D-s virtuális valóság. Valamint olyan játékfejlesztő sem, aki a lehető legrövidebb idő alatt szeretné kiváltani a függőséget. Sem a szex, sem az evés nem tart tovább, mint egy óra… de játszani lehet akár 16 órán keresztül is.

child-3264751_640.jpg

Figyelemzavar és a képernyők

Képzeld el, hogy megnézel egy akciófilmet a moziban, utána pedig leülsz olvasni egy Jókai regényt. Milyen érzés lenne és milyen gyorsan terelődne el a figyelmed? A túlstimulált idegrendszernek időre van szüksége, hogy megnyugodjon. Ötödik sebességből nem lehet egyesbe kapcsolni, mert ez egy irreális elvárás, még egy felnőtt számára is. Most képzeld el, hogy a kísérlet után megállapítják rólad, hogy képtelen vagy az olvasáshoz szükséges mélyebb élmények kezelésére.

Minél több inger ér egy gyereket, annál több ingerrel lehet megtartani a figyelmét. 1990-től az ADHD 800%-al nőtt. Vagyis míg régen volt 2 ADHD-s gyerek, ma a fél osztály az. A technikai cégek megpróbálják elhitetni az iskolákkal, hogy a gyerekek figyelmét lehetetlen régebbi módszerekkel fenntartani. Olyan ingeráradattal vettük körül magunkat, hogy ehhez képest a gyerekek számára egy természetben töltött nap lassú és unalmas.

board-5017872_640.jpg

A képernyők – tartalomtól függetlenül – előidézik, hogy a gyerekek képtelenek a saját hangulatukat, figyelmüket, izgalmukat, kontroll alatt tartani. Túl erős ingerek érik őket és az idegrendszerül folyamatos stressz állapotban van. Felborul a hormonális rendszerek irányítása, ami felerősíti az ADHD, depresszió és szorongásos zavarokat. Ha egy gyerek 6 és 12 éves kora között naponta több, mint 2 órát játszik vagy tévét néz, kétszer akkora az esélye a figyelemzavarra. Napi 1 óra tv 10%-al, 2 óra tévé már 20%-al növeli az ADHD kialakulását. Egy felmérés szerint a 8 és 18 év közötti gyerekek napi 8,5 órát töltenek képernyő előtt. Ez sokszor több, mint amennyit alszanak. A gyerekek agy megszokja, hogy folyamatosan rengeteg hatás éri és a valóság unalmassá válik.

Egy amerikai pszichiáter 500 gyerek, kamasz és felnőtt számára írt elő 4-6 hét teljes technikai böjtöt. Ez azt jelentette, hogy nincs televízió, nincs internet, nincs mobil, tablet, videójáték. Az eredmények elképesztőek. Akinél valamilyen diagnosztizált pszichiátriai rendellenség állt fenn, az emberek 80%-nál a tünetek súlyossága a felére csökkent. Ahol nem volt diagnózis, ott a tünetek teljesen megszűntek.

iphone-500291_640.jpg

Digitális oktatás

A kutatások leginkább a játékokról és internet használatról szólnak. Arról még nincsenek adataink, hogy az online oktatás milyen hatással van és lesz a gyerekekre. Én úgy gondolom, hogy a számítógépen végzett házifeladat nem nyújt akkora élményt, mint egy játék. Viszont az egész napos eszközhasználat jó alkalmat ad arra, hogy a gyerekek ezeken a felületeken keressenek szórakozást és itt kezdődik a szülők felelőssége.

boy-909552_640.jpg

Megoldások

Jelen helyzetben külön kell választani az eszközzel való tanulást és a szórakozást!

Normál oktatási helyzetben vagy nyáron, enyhe függőségnél az eszköz használat teljes beszűntetése javasolt, de ha valaki napi 5 órát játszik, akkor érdemes megfontolni a fokozatosságot és napi 1 órával csökkenteni a játékidőt. Az elvonási tünetekkel – ingerlékenység, szorongás, depresszió, dührohamok, fej és gyomorfájás – érdemes számolni és minden esetben megértéssel és türelemmel kell kezelni őket.

Elhagyhatatlan az alternatívák felajánlása: sport, szabadban töltött idő, kirándulás, kézművesség, alkotótevékenységek, művészetek, bármilyen kreativitást igénylő időtöltés, főzés, társasjáték. A zene, naplóírás, önkéntes munka, természetben töltött idő, harcművészet, kertészkedés mind jó megoldás lehet. Az egészséges emberi kapcsolatok és hobbik minden esetben óriási segítséget jelentenek, legyen szó bármilyen függőségről.

kid-4363118_640.jpg

4-6 hét teljes megvonás szükséges ahhoz, hogy az idegrendszer magához tudjon térni. Ezután vissza lehet vezetni a kontrollált képernyő használatot. A cél, hogy egészséges viszony alakuljon ki a technikával. A szülőnek jó példát kell mutatnia és meg kell ismertetnie a gyermekével, hogy a digitális junk food helyett, mértékkel, értékes tartalmakat is lehet fogyasztani.

Ahhoz, hogy a visszaesést elkerüljük, ki kell alakulnia a szülő és gyerek között egy stabil kötődésnek. Szükséges, hogy legyen idő a spontán és kreatív játékra. A szabályokat egyértelműen és tisztán le kell fektetni. Valós kalandokat kell átélniük a gyerekeknek: hegymászás, fára mászás, erdei túra, tűzrakás, ahol megélhetik, hogy ügyesek és képesek tanulni új dolgokat. Fontos, hogy lehessen hibázni és kijavítani a hibákat. A hálószobában ne engedjük az eszközhasználatot, lefekvés előtt 2-3 órával pedig minden képernyőt kapcsoljunk ki. Jó irányadó mérték, hogy ugyanannyi legyen a mozgás, mint az online töltött szórakozás.

summer-4823612_640.jpg

Egy utolsó kérdés

Nekem is van okostelefonom és van laptopom. Használom a közösségi média felületeit, mert a munkámhoz és a kapcsolattartáshoz nélkülözhetetlen. Felnőtt vagyok és pszichológus vagyok. Sokkal többet tudok a függőségekről, a képernyő és az internet veszélyeiről, mint a legtöbb ember. Mégis van, hogy túl sokat használom és észre sem veszem. Ha én is produkálom olykor a függőség tüneteit, akkor milyen esélyekkel indul egy 8 éves gyerek?

imageonline-co-resizedimage.jpg

Váczi Alexa
iskolapszichológus

Ha tetszett a cikk, kövess a Facebookon és oszd meg a barátaiddal, akik számára hasznos lehet!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vaczialexa.blog.hu/api/trackback/id/tr6215735438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kozmonauta73 2020.06.03. 07:50:54

Ha úgy lenne ahogy írod, hogy teljes mértékben az agyunk huzalozása determinálja a cselekedeteinket, akkor nem lehetne pl. kilépni egy függőségből. Valószínűleg ez sokkal rejtélyesebb jelenség, a tudat éppúgy meghatározó lehet, hiszen a legfontosabb emberi képesség az önmagunkon változás, változtatás képessége.
Egyébként korszerű maradi felfogás, hogy a gyerekek online idejét korlátozni kell, de szerintem ez szokásos válasz a technológiailag lemaradó szülők részéről, akik nem értik az új világot, mint anno a rádió, vagy a tévé elterjedése előtt és ellen is megfogalmaztak kritikákat. Gyerekként rengeteget olvastam, mert kb. az az egy olyan szórakozás volt, ami kiragadott a valóságból és a fantáziánk által megjelenített így lepergő "filmet" gyakorlatilag olvastuk. Az olvasottság hiánya miatt a mai gyerekek fantáziátlanok. Viszont ha a mai kor gyereke ha nem tart lépést az online médiák fejlődésével, az éppen aktuálisan menő digitális közösségi felületekkel, és akkor játékról még nem is beszéltünk, akkor lemarad a többiekhez képest. Nem mellesleg az akkor olvasott könyvek többsége mai szemmel olvasva mondjuk ki, unalmasak, alig történik bennük valami, avitt ódivatú értékrendben és tempóban tökörésznek egy-egy probléma felett. A világ megváltozott, felgyorsult. A mai embereknek erre nincs idejük. A mai írók könyvei ezzel szemben inkább kereskedelmi cikkek, semmi újat nem mondanak, csak legfeljebb annak akinek nincsenek saját gondolatai ezért másokét olvassa. A könyvek felett eljárt az idő.
Igazából inkább a mértéktartás és a változatosság lehetne a kulcs mindenben, mint a tiltás, de ezt mondhatod egy szülőnek aki maga sem tud semmiben mérteket tartani, lételeme a fogyasztás.
Másrészt a cikknek pont ugyanaz a baja, mint minden ilyen cikknek, hogy a popularitásnak alá kell rendelni a tartalmat, hogy befogadható legyen, így szinte mindig valamilyen aktuális trendet követ.

Peter Kerekes 2020.06.03. 08:17:42

100%-ban egyetértek az okosan összefoglalt cikkel, mert, ha ezek többségét egy gondolkodó szülő tudja is, más egy szakember által összefoglalt, alátámasztott cikkben olvasni. Köszönöm!

midnightcoder2 2020.06.03. 08:29:02

Amúgy programozóként úgy napi 12 órát töltök a képernyõ elõtt, de nem a kék fény miatt, hanem mert ez a munkám és a hobbim is. Ha az függõség, ám legyen, de én élvezem ezt a függõséget. Az oxigénfüggés amúgy is rosszabb. Veszélyes sejtméreg, eddig még mindenki belehalt aki szívta. És a társadalom 100%-a függõ, még a pszichomókusok is! Ez mekkora piac!

Váczi Alexa 2020.06.03. 10:46:29

@Kozmonauta73: Nem a technológiailag lemaradó szülők szempontjából írtam, hanem szakmai kutatások és eredmények alapján. Sajnos a legtöbb ember nem érti, hogy az internet, az online játékok, vagy a pornó elterjedése nem hasonlítható a tévé és rádió elterjedéséhez. Olyan neurokémiai folyamatokat indítanak el, amik veszélyesek, addiktívak és egy gyerek ezeknek ki van szolgáltatva. Még a felnőttek viselkedését is meghatározza: a telefonja nélkül senki nem megy sehova, a közösségi médiában folyamatosan túllicitálják egymást, stb.
Én nem arra bátorítom a szülőket, hogy neveljék a gyerekeiket középkori körülmények között, hanem arra, hogy a jelenség veszélyeire tudatosan figyeljenek oda.
Nagyon tipikus válasz, hogy a "gyerek nem tud lépést tartani". Ez megint egy olyan tévhit, amivel a szülők nyugtatják magukat, amiért nem hajlandók energiát fordítani arra, hogy korlátozzák a gyereküket. A helyzet az, hogy ez a generáció sok-sok kihagyás után is pillanatok alatt hozza be a lemaradást. Ha egy mai gyerek 8 éves korában látna először okos telefont, semmilyen hátránya nem származna belőle.
Igaz, hogy a mai világ felgyorsult. De az emberi agy fejlődése, a biológia, a gyerekkor fejlődési szakaszai nem tudnak felgyorsulni, mint ahogy egy magzat sem tud teljesen kifejlődni 6 hónap alatt. Az egészséges személyiségfejlődéshez, a gyerekeknek szüksége van időtlenségre, elmélyülésre, valódi gyerekkorra. Ha ezt nem kapják meg, az eredmény kiüresedés, elmagányosodás, felszínesség, a pénz és a státuszszimbólumok hajszolása, céltalanság és depresszió. Nem hiszem, hogy van olyan szülő, aki ilyen jövőt szeretne a gyermekének.

Váczi Alexa 2020.06.03. 10:47:15

@Peter Kerekes: Köszönöm a kedves visszajelzést! :) Örülök, hogyha hasznosnak találtad!

midnightcoder2 2020.06.03. 20:46:09

@Váczi Alexa: Ne viccelj. Neurokémiai folyamatok ? Tudsz olyan hivatkozást mutatni, ahol agymintát vettek a gyerekből mondjuk számítógépes játék közben, követlenül a neuronok szintjén, és így pontos információjuk van az ott zajló neurokémiai folyamatokról ? Ilyesmit Mengele bácsi játszott utoljára. Innentől kezdve viszont kb. annyira vagytok hitelesek, mint a Gyurcsók doktor.

scsaba1 2020.06.04. 07:54:24

@midnightcoder2:

Gratulálok, a lényegét fogtad meg a cikknek. Szerintem fuss neki még egyszer, bár nem tudom: annyit ugye megértettél, hogy a post a gyerekekről szól?

@post: minden szava arany, nagyon jól összeszedett cikk, meglehetősen nagy töménységben, ami rengeteg embernek szúr majd idegre. Jönnek a két gúglizás után mindenhez is értő infósok, inkompetens, felháborodott szülők, emberkék "béemvés-logikával": biztos azért írtad, mert te nem érted/nincs neked. Én is köszönöm.

Váczi Alexa 2020.06.04. 09:36:59

@midnightcoder2: Szerencsére ma már nincs szükség arra, hogy fizikailag mintát vegyenek bárki agyából. Számtalan képalkotó eljárás (MRI, CT, EEG, PET scan) áll rendelkezésre, amivel a változások nyomon követhetők. Köszönöm, hogy megírtad a véleményed!

Váczi Alexa 2020.06.04. 09:44:12

@scsaba1: Nagyon köszönöm a kedves visszajelzést! Felháborodni, kritizálni mindig sokkal automatikusabb reakció és kevesebb erőfeszítés kell hozzá, mint önmagunkba nézni. Ilyen az emberi természet. :)

midnightcoder2 2020.06.04. 15:15:00

@Váczi Alexa: Szerintem a fentiekkel leginkább az elektromos folyamatokat lehet nyomon követni, a kémiaiakat csak nagyon közvetve.

midnightcoder2 2020.06.04. 15:29:49

@scsaba1: Ez egyszerű piac. Az efféle függőséggel riogató cikkek leginkább az eszkimók és a fókák az eszkimók szempontjából kedvezőtlen arányát igyekeznek javítani. Amúgy az a TFT technológia ami a legtöbb okostelefonban van, már legalább 15-20 éve velünk van, a legtöbb monitorban ugyanez van. Ha a kék fényre lenne rákattanva a polgár, akkor a könyvelők napi 20 órában tolnák az excelt.

Ehelyett valójában nem a média a fontos, hanem az, amit csinálsz. Számítógépes játékkal játszani például nagyon jó. Egy rakás dolgot élhetsz meg, amit élőben csak kevesen, illetve olyan áron amit egy normális ember nem fizetne meg. Pl. hadvezérnek lenni, csatákat irányítani jó dolog, de élőben sok-sok ember életébe kerül, míg a számítógépen játszva ez a morális teher nem létezik. A másik dolog, ami miatt a net vonzó, hogy kiélheted a kommunikációs igényedet. Ezt anno a polgár a kocsmában, vagy a ház előtt a kispadon ülve tehette, és tette is meg. A kocsmába járásban sem csak a piálás okozta a függőséget, hanem ez is. Ha akkoriban nem kellett volna dolgozni a polgároknak, hanem elmehettek volna bölcsésznek, akkor meg lettek volna a kispadon ülés függőségről szóló tanulmányok, és a leszoktató programok is. Csak akkoriban erre nemigen értek rá a népek, illetve az ilyen irányú igényeket lefedte a helyi plébános.

midnightcoder2 2020.06.04. 15:36:52

@scsaba1: Amúgy azon persze el lehet filózni, hogy miért választják az emberek a gépet a közvetlen kommunikáció helyett. Erre valószínűleg az a magyarázat, hogy kényelmesebb, illetve ez így bárhol, bármikor összehozható, míg Pl. egy baráti társaságot elég nehéz élőben összehozni, és csak ritkán sikerül, míg ezt szinte bármikor: nem kell sem időben, sem térben egy helyen lenni hozzá. Másrészt, a lehetőségek is tágabbak: tudsz Pl. képeket, videókat megosztani.

Az ember eredetileg kis közösségekre lett tervezve. Egy kis pár száz fős falura, ahol mindenki ismert mindenkit, a bölcsőtől a koporsóig, és ahol naponta sokszor találkoztál a másikkal. Amúgy ugyanez az oka egy másik, szerintem sokkal toxikusabb jelenségnek: a társállatok tartásának. Itt is arról van szó, hogy a mai életformánk nagyon nem olyan, mint amire az evolúció az elmúlt pár millió évben kitalált minket. De ez van. Elég kevés városit lehetne visszazavarni a falujába a tyúkok és a malacok közé.
süti beállítások módosítása